Centre Excursionista de Terrassa | Passejades pel parc · Mont Rodon, el Girabau, can Torres
6493
post-template-default,single,single-post,postid-6493,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,

Senderisme

Passejades pel parc · Mont Rodon, el Girabau, can Torres 🗓

Dimecres, 11 d’octubre

La sortida que us proposem per aquest mes és una excursió molt planera per tal de conèixer les masies del peu de la muntanya de Sant Llorenç, el seu patrimoni i la seva transformació al llarg dels darrers anys.
La primera de les masies que ens trobem es la de Can Solà del Racó. Està documentada des del segle XIV i fou una de les més importants dels entorns de Matadepera. Fa 50 anys, als voltants de la font de la Tartana encara si celebraven aplecs i acampades. Actualment es un restaurant.

Font de la Tartana: és una font gran, per descansar. Destaca de la seva construcció l’arcada i seients als dos costats fets amb pedra i argamassa i amb dipòsit d’aigua. En temporades de pluja quant el dipòsit és ple dona un bon doll d’aigua.

Des de la font, seguint camí amunt, val la pena acostar-se fins els forns de calç d’en Corcola i d’en Ton. Tots dos formen part del patrimoni de Matadepera. La pedra calcària era extreta de les pedreres a mà o bé amb l’ajuda de dinamita i es traslladava fins els forns on transformaven la roca calcària en calç viva.

La segona masia que trobarem es la del Girabau, masia històrica del segle XIV, situada a 565 m. d’alçada. Pertany al terme de Castellar del Vallès. Actualment encara hi han masovers que es dediquen a l’agricultura.

La darrera masia que visitarem avui és la de can Torres. Està situada al peu dels plecs del Llibre i és una de les més grans i més antigues del terme de Matadepera. La casa està voltada per un recinte tancat amb una muralla de pedra vista. A la façana de ponent hi podrem observar unes espitlleres. A la porta d’entrada encara podrem veure una roda de molí de pedra conglomerada. No podem passar de llarg sense visitar el rellotge de sol i l’alzina centenària de més de tretze metres d’alçada que es troba al nord de la casa.

Descripció de l’itinerari

Iniciem el recorregut a la masia de Can Solà del Racó (474 m) (419438 E – 4607227 N). Només recorreguts 100 m ja trobarem la bonica font de la Tartana. Un cop visitada la font continuem, 100 m més amunt. Bifurcació del camí. Deixem el de l’esquerra que puja fins a Can Torres i continuem per la dreta. Més endavant trobarem el trencall del camí que girant a l’esquerra ens portaria al collet del Forns. Hem de continuar un km en direcció sud i arribarem als forns d’en Corcola i d’en Ton (468 m) (419636 E – 4607093 N).

Un cop visitats els forns reprenem la marxa per la pista forestal que ens conduirà al cim de Mont-rodon (618 m) (420353 E – 4607325 N). Continuem per la carena direcció nord, passarem per el collet de Mont-rodon i el collet dels Forns (578 m) (419940 E – 4607949 N), cruïlla de camins. Seguim direcció nord fins arribar el Girabau (568 m) (420253 E – 4608484 N). Reculem

uns metres pel camí principal per agafar un corriol a mà dreta i al cap d’uns 250 m arribarem al camí que que ve de l’urbanització de Sant Feliu del Racó. Hem de continuar per aquest camí a l’esquerra i arribarem a una cruïlla de camins on hi ha un dipòsit (647 m) (419763 E – 4608421 N). 260 metres més avall surt una pista en direcció oest que ens conduirà a la masia de Can Torres (639 m) (419145 E – 4608371 N). Un cop visitada la casa i l’alzina centenària, reprenem la caminada allunyant-nos de la masia i continuant en direcció migjorn. Sempre de baixada, el mateix camí carreter ens conduirà de nou a la masia de Can Solà del Racó.

Fi del nostre recorregut.

Ves a poc a poc, gaudeix del parc.

Les coordenades que s’especifiquen en aquesta ruta estan en UTM-31N-ED50

Fitxa tècnica

• Sortida: 8.00 h davant el Centre Cultural. Tornada cap a les 14.00 h.
  • Desplaçament: cotxes particulars.
  • Recorregut; 9’6 km.
  • Desnivell: + 173 m – 173 m.
  • Temps de marxa: 3 hores.
  • Dificultat: Baixa.
  • Preu : 5 €. Socis: gratuït
  • Inscripcions: a Secretaria i en aquesta mateixa pàgina
  • Recomanacions: portar roba i calçat adequat, pals per caminar (opcional), beguda i un bon esmorzar.

Nota: per participar en aquesta activitat cal que tingueu la llicència-assegurança federativa. En cas contrari heu de contractar l’assegurança temporal a secretaria o en aquesta mateixa pàgina (2 euros per dia).

Més informació: Enric Prat (618 27 00 49) Josep Trullàs (619 963 134)