Històric

PASSEJADES PEL PARC · CAN CÒDOL 🗓

Passejades pel parc generFONT DE CAN CÒDOL foto Enric PratDimecres 18 de Gener de 2017

Aquest itinerari que us proposem ens permetrà visitar quatre masies i els seus entorns: Can Vives, la masia de Sanana, Can Còdol i les restes del Lleonard. Totes elles al terme municipal de Vacarisses.

Can Còdol: aquesta masia està documentada des del segle XVI. Cal ressaltar-ne l’espectacular font que hi ha dins el pati de la casa amb cinc brocs de raig constant. Aquesta aigua va arribar a embotellar-se amb el nom de Codolier. Cal no deixar de visitar els forns de teularia situats 200m més avall de la masia, construïts amb pedra tosca i les restes del molí fariner del segle XVIII de can Còdol, situat al costat de la riera de Sanana. En el seu interior encara podem veure la mola per fer farina i les restes del mecanisme impulsats per la força de l’aigua, que convertien el gra en farina.

Masia de Sanana: Masia del segle XVI, està situada dalt d’un turó. A l’entrada de la finca podrem apreciar una de les alzines centenàries més boniques del parc, l’alzina de Sanana. Junt amb l’alzina bonica és de les més grans del parc.

Can Vives: Típica masia catalana. A la porta principal hi podem veure la data de la seva construcció 1798 i a la part oest de la casa hi ha una era amb una excel·lent vista de Montserrat.

El Lleonard: Està situada a l’oest del torrent de Can Còdol. El seu estat es ruinós. Es conserva alguna de les seves parets, l’arcada de la porta d’entrada a la casa i dos cups: un de rodó i un altre de quadrat.

Iniciem el recorregut al Cementiri Municipal del poble de Vacarisses, on deixarem els cotxes ben aparcats  (409458 E – 4607029 N – 367m). Just a la dreta surt una pista forestal en direcció sud-oest. Uns 300m després ens hem de desviar a la dreta per un corriol fins la carretera, creuem la carretera i continuem en direcció nord, acompanyats d’algun camp de farigoles, fins arribar a la primera de les masies, Can Vives (409137 E – 4607756 N – 334m).

Reprenem la caminada per un corriol que surt a la dreta del mas i que amb una pujada suau ens portarà dalt la carena on enllaça amb el camí que ve de la bassa dels bombers. Continuem a l’esquerra resseguint la carena fins la segona de les masies, la de Sanana  (408732 E – 4608344 N- 352m), un bon punt per esmorzar i contemplar l’alzina centenària.

Reprenem la marxa, reculem un tram de camí i continuem per la pista direcció est. Iniciem el camí de baixada, transcorreguts 450 metres, i en un revol molt pronunciat (409023 E – 4608467 N – 318m) a l’esquerra hem de seguir per un corriol que surt a la nostra dreta i que ens conduirà directament a la riera de Sanana. Creuem la riera i davant nostre hi trobarem els vestigis de l’antic molí fariner de Can Còdol (409180 E – 4608355 N – 307m) on farem una breu parada. Un cop visitat el molí reprenem la caminada per un camí ample que passa per la part superior del molí. Si seguim a la dreta, un cop caminats 200 metres i amagats a l’esquerra de la riera de Sanana hi trobarem els vestigis del forn de calç de Can Còdol (409355 E – 4608420 N – 309m). Retornem al camí principal fins la bifurcació del molí. A l’esquerra aniríem a la masia de l’Alzina, però continuarem a la dreta fins arribar a la masia de Can Còdol  (409367 E – 4608569 N – 337m). Breu aturada per contemplar la font de cinc brocs, única per les seves característiques.

Un cop visitades les fonts deixarem Can Còdol i continuarem pel mateix camí carreter en direcció a l’est fins a trobar un trencall a la dreta tancat amb una cadena. La sobrepassem i seguim en direcció a Les Vendranes. Uns 250 metres més enllà, a l’esquerra del torrent i un xic amagada hi ha la font de la Figuerota (409829 E – 4608568 N – 340m). Aproximadament 300m més amunt trobarem un corriol que agafarem més endavant (409990 E – 4608449 N – 342m). Abans, però, si no deixem la pista arribarem a la font del Corto Pio (410327 E – 4608464 N – 358m). Una mica més amunt a la dreta de la riera veurem el Salt de la Guineu, un saltant d’aigua molt espectacular amb un gorg a la part inferior.

Desfem el camí fins al corriol abans esmentat, travessem la riera de Sanana i al cap de pocs minuts arribarem a les ruïnes de la casa de pagès del Lleonard (410145 E – 4608110N – 368m), enllacem amb el camí de la Matagalls-Montserrat, pujada fins la collada del Pla dels Ginebres i seguim tot dret fins arribar al poble de Vacarisses i al cementiri municipal, fi de l’excursió.

VÉS A POC A POC I GAUDEIX DEL PARC

Desnivell:  + 196m   – 196 m
Temps de marxa: 3 hores
Dificultat: Baixa
Inscripcions: a Secretaria i en aquesta mateixa pàgina
Recomanacions: portar roba i calçat adequat, pals per caminar (opcional), beguda i un bon esmorzar
Nota:per participar en aquesta activitat cal que tingueu la llicència-assegurança federativa.En cas contrari heu de contractar l’assegurança temporal a secretaria (2 euros per dia)
Més informació: Enric Prat (618 27 00 49) Josep Trullàs (619 963 134)