Històric

El Marquet de les Roques – Font del Llor – Roca Mur 🗓

Dimecres, 10 de maig de 2017

La proposta d’aquest mes és la de visitar la bonica Vall D’Horta: el Marquet de les Roques, la font del Llor i Roca Mur o la Màquina de Tren.

Visitarem:

• EL FORN DE PEGA DEL MARQUET DE LES ROQUES: La pega s’obté a partir de cremar troncs, soques i rabasses. Als forns de pega no s’hi podia posar qualsevol fusta, havia de ser fusta especialment rica en resina: pi pinyer, càdec i ginebrons. La temperatura feia suar els vegetals que hi havia dins el forn, mentre una part es cremava, els exsudats rics en elements pesants de la resina anaven cap al fons i s’escolaven cap al segon forn on es recollia el líquid.
  • EL MARQUET DE LES ROQUES: El Marquet de les Roques es troba al fons de la Vall d’Horta, sota del massís del Montcau. És un castell construït l’any 1895, amb conglomerats i pedra vermellosa del país. Fou residència d’estiueig de l’escriptor Joan Oliver (Pere Quart). Actualment és propietat de la Diputació de Barcelona i en el seu interior es pot visitar una important exposició dedicada al poeta.
  • LA FONT DEL LLOR: Una de les fonts més boniques i més conegudes que tenim al parc. Gairebé raja tot l’any. Està situada al començament de la canal del Llor, sota els estimballs del Montcau, a pocs minuts de la masia del Marquet de les Roques i molt a prop del GR5.
  • ROCA MUR O LA MÀQUINA DE TREN: Està situada a la part septentrional del Parc i al vessant oest de la Vall D’Horta. Roca Mur és un del monòlits més grans del massís i més poc transitats pels Terrassencs. A la seva base es conserven fragments de murs del que fou un castell construït el segle X. La seva finalitat, com moltes altres fortaleses, era la de protegir a la pagesia de les incursions sarraïnes.

Descripció de l’itinerari:

[two_columns] [column1]

Per arribar al començament de l’excursió cal seguir la carretera de Terrassa fins a Castellar del Vallés, continuar per la carretera B-124 que va a Sant Llorenç Savall i, just després del PK 17.1, a l’esquerra de la carretera, hi ha el pont de la Roca i l’entrada de la Vall d’Horta. Haurem de continuar per la pista asfaltada 2.5 km fins a la cruïlla de Can Brossa i el Marquet de les Roques, on deixarem el cotxe a l’aparcament situat davant del Marquet de les Roques.

Iniciem el recorregut a l’aparcament del Marquet de les Roques (419141 E – 4614647 N) (509). Agafem el camí carreter direcció Oest resseguint el torrent de la font del Llor. Quan portem uns deu minuts caminant trobarem a l’esquerra del camí el forn de pega del Marquet de les Roques (418531 E – 4614504 N) (510). Un cop visitat el forn continuarem per la pista principal, passarem pel trencall de la font del Llor que més tard agafarem, ens arribarem fins la residència del Marquet de les Roques (418487 E – 4614601 N), (510) un bon lloc per esmorzar.

Un cop visitada la masia desfarem el camí fins al trencall de la font. Aquí deixem el camí principal i enfilem el que baixa de la canal del Llor (GR5). Al cap de pocs minuts trobarem la font del Llor (0417974 E – 4614550 N)

[/column1] [column2]

(624). Reprenem la marxa seguint el corriol que surt ran de la font en direcció sud. És un camí molt planer, un xic embardissat i brut de matolls ja que no hi passen gaires excursionistes. Anirem resseguint la part baixa de coll d’Eres i les Fogueroses. Hem de travessar la canal del Senglar, que baixa del Gegant i el Paller de les Fogueroses.

Quan portem recorreguts 2.4 km trobarem una cruilla de camins. A la dreta aniríem a parar a La Morella. Nosaltres seguirem recte fins al coll Gavatx (683) (418733 E – 4613527 N). Ens trobem el peu de Roca Mur. Un corriol que surt a l’esquerra ens permetrà voltar el monòlit i contemplar les restes dels murs del castell. un cop feta la volta tornem a trobar el camí principal i en uns pocs minuts arribem al Puig Gavatx (686) (419198 E – 4613472 N).

Els que ho desitgin poden arribar-se fins a la Pedra d’Àliga (669) (419485 E – 4613585 N), bonic mirador sobre la vall D’Horta. Després, cal desfer el camí fins al Puig Gavatx i continuar per una forta baixada paral·lela al torrent de les Comes que ens portarà fins la pista asfaltada de la Vall D’Horta. Prenem la pista a l’esquerra i al cap de 400 m arribarem a l’aparcament on em deixat els cotxes, final del nostre recorregut.

[/column2] [/two_columns]

Vés a poc a poc, gaudeix del parc.

Les coordenades que s’especifiquen en aquesta ruta estan en UTM-31N-ED50

• Desnivell: + 250 m – 250 m
  • Temps de marxa: 3 h
  • Dificultat: Baixa
  • Preu : gratuït els socis i 5 € els no socis.
  • Inscripcions: a Secretaria i a través d’aquest mateix web
  • Recomanacions: portar roba i calçat adequat, pals per caminar (opcional), beguda i un bon esmorzar.
  • Nota:per participar en aquesta activitat cal que tingueu la llicència-assegurança federativa. En cas contrari heu de contractar l’assegurança temporal (2 € per dia)
  • Més informació: Enric Prat (618 27 00 49) Josep Trullàs (619 963 134)