Històric

El Castell i la Riera de Talamanca

CASTELL DE TALAMANCA foto Enric Prat

Dimecres 9 de setembre

La sortida escollida d’aquest mes és una matinal per conèixer el poble de Talamanca, el seu castell, la riera, els seus entorns i la seva història.
El castell de Talamanca:
Fortificació de defensa contra els sarraïns, castell del segle X, situat al nucli antic del poble. Actualment només se’n conserva la torre rodona: el castell fou destruït a la guerra de successió per les tropes de Felip V.

El 14 d’Agost de 1714 les tropes, comandades pel marquès de Poal, van vèncer l’exèrcit borbònic, just a la riera de Talamanca. Un cop acabada la guerra Felip V ordenà l’enderrocament del castell. La batalla de Talamanca va ser la darrera guanyada per l’exèrcit català enfront l’exèrcit borbònic.

El Mas del Molí Menut:
Masia del segle XI, el mas està equipat amb una premsa, tines, celler vinícola, molí de gra i d’un corral per guardar bestiar.

La Sínia del Forner:
Antiga sínia, avui en desús, per mitjans de tracció animal elevava l’aigua de la riera fins a una bassa, on guardaven l’aigua per regar els horts.

Mirador de Talamanca:
Lloc amb unes vistes privilegiades, excel·lent mirador del Montcau, Talamanca, el Puig Andreu, amb el fons de Montserrat i al nord el Pirineu.

El Forn d’Obra:
Forn de coure argila amb dues cambres, una per fer foc de llenya i l’altre de cocció, el resultat de la cocció eren maons, teules, rajoles i cairons per la construcció.

La Font de Talamanca:
Font molt a la vora del poble, funcionava com a safareig i recollida d’aigua per al consum dels habitants del poble. Davant mateix de la font hi ha un arbre Negundo, originari del nord d’America.
Iniciem el recorregut a la plaça del poble al costat de l’església de Santa Maria, seguim 100 m. direcció nord fins arribar al castell de Talamanca (414958 E – 4621485 N) (531).

Un cop visitat el castell tornem de nou a la plaça de l’ésglesia i enfilem per la pista forestal marcada amb fites de color gris que baixa fins a la riera i el Molí del Menut,(415082 E – 4622087 N) (397), un bon lloc per esmorzar.

Reprenem la caminada resseguint la riera direcció Sud fins la Balma dels Gobians (415466 E – 4621780 N) (440). Passarem per la Sínia del Forner (415408 E – 4621633 N) (427).

Transcorreguts uns 200 m. en un revolt molt pronunciat hem de deixar el camí planer i continuar a l’esquerra (415466 E- 4621780 N) (440) el camí és de forta pujada, passarem pel costat d’una barraca de vinya, encreuament de pistes: ens decantem pel camí de la dreta que ens menarà directament al Mirador de Talamanca. Reemprenem la caminada sense deixar la pista direcció sud, que ens portarà fins la Mussarra: a partir d’aquest punt iniciarem el camí de baixada pel Camí Vell de Monistrol que ens conduirà de nou a la riera de Talamanca, a la Sínia de Can Valls.

Hem de travessar de nou la riera i seguir pujant per la pista forestal direcció ponent, uns metres més amunt trobarem una fita que ens indica un corriol que ens portarà fins el Forn d’Obra (415386 E – 4621363 N) (470).

Un cop visitat el forn reculem fins la pista principal que no deixarem fins arribar a la font de Talamanca (415258 E – 4621121 N) (522). Aquesta està situada a un parell de metres sota el camí, davant mateix de la font es troba l’arbre del Negundo. (El Negundo Auró Americà és una espècie d’arbre natiu de Nord-Amèrica). Seguim el camí, continuem pujant per unes escales que ens portaran de nou a la plaça del poble.
Fi de l’excursió.

Informació destacada:

Lloc i hora de sortida: davant del Centre Cultural a les 8.00 del matí.
Tornada: sobre les 14:00.
Desplaçament: en cotxes particulars.
Recorregut: 9,50 km.
Desnivell: +400 m -400 m.
Temps de marxa: 3 hores.
Dificultat: BAIXA.
Preu: gratuït els socis i 5 euros els no socis.
Inscripcions: al punt d’atenció al soci del C.E.T. i a través del web del CET
www.ce-terrassa.cat.
Recomanacions: portar roba i calçat adequat, pals per caminar (opcional) beguda i un bon esmorzar.
Molt important: Cal que tingueu la llicència/assegurança federativa. En cas contrari, heu de contractar l’assegurança temporal al punt d’atenció al soci (2 euros per dia).
Més informació:
Enric Prat (618 270 049)
Josep Trullàs (619 963 134)
Rosendo Sanllehi (93 783 85 20).