Històric

Dolmen de la Roca Sereny i el Castell de Pera

Dimecres 14 d’octubre

La proposta d’aquest mes és la de visitar la Vall d’Horta, el Dolmen de la Roca Sereny, el Castell de Pera i les masies de la Vall.

Visitarem:
El Dolmen de la Roca Sereny:
Monument funerari calcolític a bronze antic (2200 ac / 1500 ac), construcció de tres lloses.
Es troba entre el turó de la Roca Sereny i el coll de l’Era Ventosa, en el pla de la carena. Fou descobert arran de l’incendi forestal de l’any 2003.

Castell de Pera:
Castell del segle X, situat al capdamunt d’un turó, tenia unes dimensions modestes i ocupaven tot l’espai del turó, on dominava tota la vall. Actualment és un castell en ruïnes.

El nom del castell de Pera està documentat des del segle X. Al segle XI va quedar sota la jurisdicció del monestir de Sant Llorenç del Munt.
A partir del segle XV el castell va entrar en decadència, les restes del castell que es poden observar més fàcilment són les corresponents a un tram de pany de paret de ponent, amb unes remarcables espitlleres, que eren finestres de defensa, altres restes remarcables són la capella de Santa Maria de Pera, la torre de Vernet i dues cisternes que s’omplien amb l’aigua de la pluja que s’escorria de les teulades.

Les masies de la Vall:
Passarem per vàries masies típiques d’aquesta zona com El Romeu, Pregona, Agramunt, Can Brossa i La Muntada. Les masies s’acompanyen també d’alguna barraca de vinya construïda amb pedra seca.

Per arribar al començament de l’excursió cal seguir la carretera de Terrassa fins a Castellar del Vallès, continuar per la carretera B-124 que va a Sant Llorenç Savall, just després del Km. 17 a l’esquerra de la carretera hi ha l’entrada de la Vall d’Horta.
Haurem de continuar per la pista asfaltada 2’500 km. fins la cruïlla de Can Brossa i el Marquet de les Roques, travessarem el pont de ferro i continuarem 1’200 km. pel camí carreter fins la cruïlla de la masia del Romeu i la d’Agramunt, on deixarem el cotxe aparcat.

Iniciem el recorregut a la cruïlla de la masia del Romeu i la d’Agramunt just al pont del torrent del Romeu (545) (418723 E – 4615641 N), continuem pel corriol que s’enfila just a la dreta de la riera direcció nord fins arribar al Castell de Pera (736) (419265 E – 4616059 N) amb esplèndides vistes de la Vall d’Horta i la Carena dels Emprius, un bon punt per esmorzar.

Després d’una curta aturada continuem direcció nord per la Serra del Castell de Pera (699) passarem pel Coll de la Costa: hem d’arribar sota mateix de les línies elèctriques. A l’esquerra surt un camí ample: un senyal del parc ens indica el camí que ens portarà al Dolmen de la Roca Sereny (760) (418320 E – 4616228 N) .

Un cop visitat el Dolmen, continuem per la carena direcció ponent fins a un gran roquissar: ens trobem a l’Era Ventosa (738) (418069 E – 461638= N). Sense deixar el camí arribarem al Coll de Pregona (744) (417871 E – 4616263 N). Deixem el camí carener i ens desviem a l’esquerra per una forta baixada fins la masia de la Pregona.

A partir d’aquí el camí és ample i planer, passarem per sota el mas del Romeu, i finalment a la cruïlla de camins principi i final de l’excursió.

Vés a poc a poc, gaudeix del parc.

Fitxa tècnica
Lloc i hora de sortida: davant del Centre Cultural a les 8.00 del matí.
Tornada: sobre les 14:00.
Desplaçament: en cotxes particulars.
Recorregut: 6,50 km.
Desnivell: +220 m -220 m.
Temps de marxa: 3 hores.
Dificultat: BAIXA.
Preu: gratuït els socis i 5 euros els no socis.
Inscripcions: al punt d’atenció al soci del C.E.T. i a través del web del CET  www.ce-terrassa.cat.
Recomanacions: portar roba i calçat adequat, pals per caminar (opcional) beguda i un bon esmorzar.
Molt important: Cal que tingueu la llicència/assegurança federativa. En cas contrari, heu de contractar l’assegurança temporal al punt d’atenció al soci (2 euros per dia).
Més informació: Enric Prat (618 270 049) Josep Trullàs (619 963 134)

Dolmen de la Roca de Sereny. Fotografia d’Enric Prat.